Västra stå – nu och i framtiden

KRÖNIKA. Timrå IK och Timrå IK Supporterklubb har en värdefull tillgång i Västra stå. Med smart och effektivt arbete kan denna tillgång utvecklas och bli ännu starkare.
Västra stå (VS) har sitt historiska ursprung i supporterskapet till Timrå Idrottsklubb som växte fram från ishockeyns födelse i Medelpad och fenomenet klack som uppstod för Timrå IK i mitten på 70-talet. Begreppet Västra stå innefattar läktaren, klacken och alla supportrar som är en del av detta. VS är i dag en fundamental del av Timrå IK, ett viktigt stöd för de rödvita spelarna och en bärande del av arenaupplevelsen.
Vi har ett bra nuläge, men fortsatt utveckling behövs för att kunna tillvarata klackens potential. En rimlig vision är enligt bilden nedan, det vill säga att hela Västra stå alltid är ren klack.
Nyckeln för att nå dit är tillväxt genom nyrekrytering av ungdomar, och för det kan man jobba med i huvudsak två delar: Vad Västra stå är och hur Västra stå upplevs, det vill säga bilden av Västra stå (varumärket), samt att exponera så många ungdomar som möjligt mot varumärket, exempelvis genom fri entré för ungdomar.
Timrå IK Supporterklubb arbetar kontinuerligt och på olika sätt med att utveckla supporterverksamheten och Västra stå. En viktig ytterligare del vore att alltid ha på plats en större Västra stå-banderoll liknande den på bilden. Varje ny, ung hockeybesökare exponeras då direkt mot begreppet Västra stå, klacken får en starkare och mer lockande identitet vilket stärker nyrekryteringen och ger en starkare tillväxt. Ju starkare Västra stå-varumärket är, desto mer lockande blir det att vara en del av det.
Den andra delen, exponering mot varumärket, kan utgå från ett mål om att till varje match locka så många nya ungdomar som möjligt. Ett effektivt sätt att göra det vore att ha fri VS-entré för grundskoleungdomar under grundserien – en investering i framtiden.
Lars Källgren
Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.